Prof. Dr. Sebastian Pranz

  • Professor for Technology Development in Online Communication.

Brief profile

Prof. Dr Sebastian Pranz's research focuses on the areas of Science & Technology Studies, Platformisation and Autonomous Driving. These topics cover key issues that are shaped by the increasing digitalisation and technologisation of our society.

Science & Technology Studies offers a well-founded analysis of the interactions between science, technology and society and helps to understand the cultural and social implications of technological innovations. Platformisation examines the transformation of social, cultural and economic processes through digital platforms, which plays a key role in today's media landscape. Autonomous driving represents a concrete example of disruptive technologies whose social, ethical and technological challenges fall within this research context.

About the person

  • Science & Technology Studies
  • Platformization
  • Imaginaries of Autonomous Driving

01.04.2023 - 31.12.2023

Plant dialogues. A journalistic examination of the Internet of Plants

Sponsor: Science Press Conference e.V. WPK - The Science Journalists;
WPK Innovation Fund for Science Journalism

Cooperation partner: BUND Darmstadt / BioDiv

2023

Unfolding Actor-Network Theory: What Bruno Latour’s Notion of Folded Space Could Learn From Origami. Technology and Language.

Pranz, S., & Prinzing, M.: Platform Literacy. How News Outlets Adapt to a Platformized Media Landscape. A. Godulla & S. Böhm (Eds.), Digital Disruption and Media Transformation. Springer.

2022

Der Berliner Schlüssel. Bruno Latour und die Akteur-Netzwerk-Theorie.  T. Döbler, C. Rudeloff, & R. Spiller (Hrsg.), Schlüsselwerke der Kommunikationswissenschaft. VS Verlag.

Sebastian Pranz und Henriette Heidbrink (2022): Zwischen Startup-Lab und Entwicklungsredaktion – Ausblick auf das Feld des Entrepreneurial Journalism. Pranz, S., Stadel, S., Heidbrink, H. & Wagner, R (Hrsg.) Unternehmenskommunikation und Journalismus zwischen Konvergenz und Konkurrenz. Springer.

Unternehmenskommunikation und Journalismus zwischen Konvergenz und Konkurrenz. (Hrsgg. von Pranz, S., Stadel, S., Heidbrink, H. & Wagner, R.), Springer. Pranz, S., Stadel, S., Heidbrink, H. & Wagner, R (Hrsg.) Unternehmenskommunikation und Journalismus zwischen Konvergenz und Konkurrenz. Springer.

2021

Communicating within immersion and presence.  Y. Wie (Ed.) Communicating about Climate Change: Making Environmental Messaging Accessible. Abingdon: Routledge (mit Rudeloff, C.; Hebbel-Seeger, A. & Wagner, R.).

2020

Digital Topographies – Using AR to Represent Archival Material in Urban Space.  Rauschnabel, P. et al. (Hrsg) Augmented Reality and Virtual Reality, Wiesbaden 2020 (mit S. Nestler und K. Neuburg).

„Der verzerrte Raum. Mediatisierte Orte und ihre Voraussetzungen“.  T. Döbler,C. Pentzold & C. Katzenbach (Hrsg.), Räume digitaler Kommunikation. Köln: Halem-Verlag.

Deliberativer Plattformjournalismus. Kommunikations- und Medienethik reloaded? (hrsgg. von Prinzing, M.), Springer 2020 (mit M. Prinzing).

The home is me. Migration as Mobility. F. Weiss (2020) Dreamlands, Wien: Reflektor.

2019

The AR-Marker in the Urban Space. Mit S. Nestler und K. Neuburg. In: Mensch und Computer 2019 - Workshopband. Bonn: Gesellschaft für Informatik e.V.. DOI: 10.18420/muc2019ws-598

2018

„Archiving the Archive. Urban memory in Georgia.“ Pranz, S., Tsereteli, W. , Neuburg, K. et al. (2018)(Hrsg). Tbilisi. Archive of Transition. (11-15) Bern: Niggli.

2017

Konstruktiver Journalismus – Reflexion über einen Branchentrend, der alte Fragen neu aufwirft (mit C. Sauer). S. Allmann, J. Talmon-Gros (Hrsg). Kon-Texte. Pädagogische Spurensuche. Wiesbaden: Springer.

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Prof. Dr. Sebastian Pranz

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